Oldalak

2012. június 24.

Eper-jam(boree)


... igaz, hogy már rég lement az eperszezon, de elfoglaltságaim okán egyszerűen nem volt időm feltenni ezt a bejegyzést... nézőpont kérdése, hogy ez jó vagy nem, persze a blog szempontjából problémás, de a másik oldalról viszont zajlanak az események, és nagyon remélem hogy hamarosan "kézzelfogható" eredménnyel büszkélkedhetek! :) egyébként meg gyümölcs egész nyáron van, nemigaz? ribizli, málna, barack, cseresznye....
Nem mondom, hogy minden évben napokat töltök a konyhában befőzés okán, de gyümölcsszezonban egyre nagyobb kedvvel állok neki különböző dzsemeket főzni. Tavaly például decembertől kezdve azt hallgattam a gyerekeimtől, hogy  "Anya, ugye idén is fogsz eltenni eperdzsemet?" Lehet egy ilyen kérdésre nemmel felelni? ugye, hogy nem... Nekem abszolut kedvencem az eper, már többször készítettem nemcsak sima, hanem ízesített változatot is. Most a cukorral is variáltam, nemcsak nádcukorral, hanem xilittel is tettem el. Ízesítést illetően bazsalikomos és levendulás eperdzsem készült a sima mellé... Már alig várom, hogy megbonthassam őket!
Maga a dzsemfőzés inkább időigényes, mint bonyolult dolog. Ha egy-két alapszabályt betartunk, biztos, hogy sikerrel járunk! A legfontosabb dolog a tiszta munkafelület, az üvegek csírátlanítása, nem sérült gyümölcs felhasználása, és az üvegek lezárás utáni megfordítása! (A csírátlanítást én úgy csinálom, hogy az üvegeket alapos forróvizes tisztítás után 2/3-ig töltöm vízzel, és mikroba teszem kb. fél percre hogy átforrósodjon, majd kiöntöm a vizet, és tiszta konyharuhán teljesen lecsepegtetem, majd jó nedvszívó papírtörlővel felitatom az esetleges vízcseppeket.)



Eperdzsem alaprecept nádcukorral:

Hozzávalók 1 adaghoz:

1,25 kg megmosott, kicsumázott friss eper
0,5 kg nádcukor
1 tasak dzsemfix vagy más, 1:2 arányban használandó zselésítő

Elkészítés:

Az epret alaposan megmossuk, kicsumázzuk, majd egy tiszta lábosba tesszük, és botmixerrel ízlés szerint annyit pürésítünk rajta, hogy maradjanak benne még eperdarabok. A tasak használati utasítását követve hozzáadjuk a dzsemfixet, vagy más zselésítőt, jól elkeverjük, majd kis lángon feltesszük főni. Amint felrotyog, hozzáadjuk a nádcukrot vagy xilitet, majd még pár percig (jelen esetben 5 percig) főzzük a dzsemet. Ha szükséges, lehabozzuk. A csírátlanított üvegeket teljesen teletöltjük a dzsemmel, tiszta kupakkal lezárjuk, rögtön a feje tetejére fordítjuk, félretesszük. Kb 15 perc-félóra után visszafordítjuk az üveget, és mehet a szárazdunsztba, ott hagyjuk kihűlni. (Bár csináltam már dunsztolás nélkül is, semmi baja sem lett.)

A bazsalikommal ízesített változatot úgy készítettem, hogy üvegenként fél kávéskanálnyi friss, felaprított bazsalikomot tettem még a püréhez.
A levenduláshoz a félig megtöltött üveghez szórtam pár szárított levendulavirágot, kicsit összeráztam, hogy elkeveredjen, majd teletöltöttem, lezártam és így állítottam fejre.

A cukormentes, xilittel készült változathoz 1:3 zselésítőt használtam, ehhez 1,5 kg gyümölcshöz csupán 250 g xilitet adtam, követve szintén a tasakon levő utasítást.


És mi legyen azzal a kevés eperrel, ami esetleg kimaradt?
Az az igazság, hogy nem volt most kedvem és időm még nekiállni sütit gyártani, úgyhogy két nagyon egyszerű édesség készült: mascarponés-joghurtos eperkrém ...


és csokiba mártott eper...


 hmmmmm mennyei!!!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése